SCOTT COLLEY / BENJAMIN KOPPEL – THE DUO

25. januar 2018 kl. 19.30 - 21.30

140 kr.
Korsør, jazz, Korsør Kulturhus

Fra førende jazzklubber i både Wien, Berlin, Milano, London, Paris (og mange flere), til Korsør.

Det er med stor glæde at vi, i samarbejde med Comwell Korsør, kan præsentere den amerikanske topbassist Scott Colley, der tidligere har været fast ankermand hos bla. Herbie Hancock og Jim Hall, og den danske topsaxofonist Benjamin Koppel, der bla. har indspillet med Joe Lovano og Paul Bley, kigger forbi torsdag den 25. januar i Korsør Kulturhus kl. 19.30.
Efter snart 10 års tæt samarbejde i musikalske projekter verden over, er den amerikanske super-bassist Scott Colley og top-saxofonisten Benjamin Koppel, tilbage i deres drømmekonstellation; duoen.
Jazz er en kunst baseret på kommunikation og dialog. Mellem musikere på scenen og mellem kunstneren og publikummet.
Få udvikler og værner bedre om kunstformen og kommunikationen i nutidens jazz end disse to fremtrædende virtuoser på jazzscenen i dag – Colley og Koppel.
Stående på skuldrene af vennerne fra tidligere generationer, nemlig den danske baslegende Niels Henning Ørsted Pedersen og saxofon ikonet Lee Konitz, er Colley og Koppel inspireret af to historiske saxofon / bass-duo-album:
Det uforglemmelige Lee Konitz / Red Mitchell album “I Concentrate on You “(1976) og det lige så fantastiske Archie Shepp / Niels Henning Ørsted Pedersen album,” Looking at Bird “(1980).
NYC bassist Scott Colley, Herbie Hancock Groups bassist igennem 5 år, er en af de mest efterspurgte bassister på den internationale jazzscene i dag. Han begyndte sin karriere at spille med jazz giganter som Dizzy Gillespie og Carmen McRae. Han har arbejdet med who´s who i jazz og har udgivet otte kritikerroste albums som leder.

Vores egen Benjamin Koppel, en af de mest prisbelønnede saxofonister i sin generation, har udgivet 50 albums i hans eget navn og har arbejdet med jazzstjerner som Paul Bley, Phil Woods og Randy Brecker og mange andre.
Hans lange musikalske forhold til pianisten Kenny Werner har resulteret i mere end 10 albums med navne som Lionel Loueke, Bobby Watson og Joe Lovano.

Colley & Koppel har en umiddelbar og næsten telepatisk gensidig musikforståelse og deres samarbejde har ført dem sammen med Lee Konitz, Jim Hall, John Abercrombie, Al Foster og mange andre.
Colley & Koppel udfordrer hinanden med nye kompositioner skrevet med blik for deres individuelle lyd og tilgang til jazzen, og begge nyder godt af at arbejde i det kreative rum imellem grundigt sammensat og frit improviseret musik.

I 2018 udgiver Colley & Koppel en række cd’er sammen med Jack deJohnette, Ralph Alessi, John Patitucci og Kenny Werner og samtidig varsler de to musikalske venner ny trioudgivelse med all-star projektet Koppel-Colley-Blade Collective.

Men denne gang er de ude på egen hånd – som duo.
Kun med deres to instrumenter, deres store musikalitet og deres dybe musikalske venskab til at ledsage dem.
Det bliver smukt, intimt og stort, når de to indtager scenen og udforsker kunsten om musikbaseret kommunikation.

Torsdag den 25. januar
Kl. 19.30
Pris: 140,-
Billetter kan også købes i KulturCaféens åbningstider