STIFTENDE GENERALFORSAMLING Korsør Hospice

Korsør Kulturhus, Skolegade 1, 4220 Korsør
Alle er velkomne!

VORES HOSPICEFILOSOFI
• At skabe rammer, der giver patienter og pårørende de bedst mulige forudsætninger for livskvalitet og selvværd til det sidste.

• At yde en lindrende indsats med omsorg, pleje, smertelindring og sjælesorg for uhelbredeligt syge med en fremskreden, dødelig sygdom.

• At omsorg og pleje kan bidrage til at skabe tryghed i den sidste tid.

• At den døende og de pårørende oplever en målrettet indsats, præget af åbenhed, accept og bekræftelse af den syges værdi som menneske.

• At yde støtte, vejledning og åndelig omsorg til de pårørende både før og efter tabet.
• At hele indsatsen tilrettelægges under hensyntagen til individuelle behov og ønsker, så alle opgaver løses i et tæt samarbejde med den syge og de pårørende.
(Kilde: hospiceforum.dk o.a.)

HVORFOR HOSPICE I KORSØR
Gennem ½ snes år har lokale ildsjæle arbejdet ihærdigt på at skabe et hospice i Korsør. Og en arbejdsgruppe fik idéen til at indrette det smukt beliggende Korsør Gamle Sygehus til hospice.
Det er trygt at vide, at der drages omsorg for den enkelte og de pårørende, hvis man bliver ramt af sygdom.
Med i alt 6.8 mio. kroner er Korsør Hospice endelig kommet på finansloven i 2019, 2020, 2021 og 2022. Det betyder, at der er afsat et beløb til ombygning af Korsør Gamle Sygehus med opførelse af 10 hospicepladser samt et mindre beløb til drift indtil 2022.
Lige nu arbejdes på dels at få nødvendige aftaler på plads, i særdeleshed en driftsoverenskomst med Region Sjælland, og dels at fortsætte et godt samarbejde med Slagelse Kommune.
Arbejdsgruppen er i kontakt med begge instanser.
Det er en gave for terminalt syge at kunne leve livet til det sidste i det nærområde, hvor de
og/eller deres pårørende føler et tilhørsforhold. Og med Korsørs trafikalt set gode placering giver det frie hospicevalg i Danmark ikke kun let adgang for Kommunens egne borgere, men også for Regionen og det øvrige Danmark.

PÅ HOSPICE
Et helt liv inkluderer også livets afslutning. På et hospice er der ro og livskvalitet lige til det sidste – også for de pårørende. Og hospicepatienter modtager lindring og omsorg i alle døgnets 24 timer. Det kaldes også palliation. Hospicemedarbejdere er specialuddannede til at give mennesker med livstruende sygdomme lindrende behandling, fx af fysiske gener som
smerter og træthed, men også hjælp til at bearbejde psykiske og følelsesmæssige gener som angst, vrede og sorg samt praktiske, sociale og økonomiske problemer i rammer, der giver nærvær, medinddragelse og rummelighed. Også eksistentielle eller religiøse bekymringer bliver der taget hånd om. Og palliation som en tværfaglig opgave er hele idéen i den moderne hospicefilosofi.
Et hospiceophold er gratis.
Uhelbredeligt syge voksne (fra 18 år) kan visiteres til et hospice af en læge. I Danmark er der frit hospicevalg, hvilket betyder, at et hospice ikke kan målrette sine pladser udelukkende til Kommunens egne borgere.

10. april 2019
Begivenhed Kategori: