Den danske rusmiddel-kultur – Foredrag med Lisbet Kimer – gratis entre

KulturCaféen
Tirsdag 8.10 – Kl. 19-20.30
Den danske rusmiddelkultur
Langt de fleste danskere har en relation til et eller flere rusmidler, som de gør brug af. Når der skal fejres, slappes af efter en hård uge, eller når et nederlag skal dulmes, kommer rusmidler i spil.
De sidste 3 generationer af danskere har skabt en stærk tradition, hvor sociale samvær eller fester, for langt de allerfleste er tæt forbundet med alkohol eller andre rusmidler. Vi danskere forbinder rusen med ”at hygge”.
Det at vores rusmiddelkultur har ændret sig markant over de sidste 75 år, har givet flere problemer med rusmidler. Derfor er det fornuftigt at tale om vores tanker om og brugen af rusmidlerne, så vi få en større viden om dem.
Hvorfor drikker danskerne i alderen mellem 50-80 mere end nogensinde? – og hvorfor er det godt, der nu er en ungdomskultur på vej, hvor det er tilladt at sige nej tak til rusmidler.
Rusmidler har i årtusinder blevet brugt som nydelse, afslapning, smertebehandling, en måde at styrke vores mod – eller mangel på samme, og en måde at komme i kontakt med de højere magter. Så hvorfor beskæftige sig med danskernes rusmiddelforbrug, når det historisk kan dokumenteres, at vi har brugt rusmidler i årtusinder.
Det vil dette foredrag kigge ind i.

Foredragsholder: Lisbet Kimer
Uddannet sygeplejerske og terapeut. Lisbet har igennem de sidste 25 år arbejdet med mennesker i forandringsprocesser.
Er uddannet i Systemisk familieterapi, Narrativ-, Kognitiv-, Neuroaffektive – og i Kropsorienteret traumeterapi.
Er medlem af psykoterapeutforeningen MPF og underviser på Professionshøjskolen Kbh.
Har egen psykoterapeutiskklinik Kimer Terapi i Korsør.

8. oktober
,