Når andres forbrug af rusmiddel fylder i dit liv – Foredrag med Lisbet Kimer – gratis entre

24. oktober kl. 19.00 - 20.30

Når andres forbrug af rusmiddel fylder i dit liv
Foredrag med Lisbet Kimer – gratis entre
KulturCaféen
Torsdag 24.10 – Kl. 19-20.30

Når andres forbrug af rusmiddel fylder i dit liv
De allerfleste af os, kender en vi holder af, som vi oplever ruser sig for meget.
Rusmidlerne forstyrrer vores nære relationer og stjæler vores energi og nærværet med hinanden.
Er du pårørende, har du sikket oplevet tidligere eller aktuelt, hvor meget rusmidlerne kan fylde i dine tanker, handlinger og i dit liv, selvom det ikke er dig, der indtager rusmidlerne.
Pårørende oplever ofte symptomer på deres livsomstændigheder som tristhed, søvnløshed, stress, depression, angst, skyld og skam og som pårørende kan du føle din situation som en fælde, du ikke kan komme ud af.
Jeg har ofte hørt pårørende sige:
“Jeg synes jeg gør alt, men det hjælper ikke” eller “Jeg er så træt og trist og synes slet ikke jeg har nogen energi mere”.
I dette foredrag vil jeg tale om de tricks, som rusmidler laver med både dem der indtager rusmidlerne og deres pårørende. Der vil i høj grad være fokus på den pårørende.
De afsavn, glæder, sorger, udfordringer og belastninger den pårørende udsættes for på grund af rusmidlets tilstedeværelse i relationen, samt de tricks som rusmidlet laver med både den der ruser sig og de pårørende.
Hvordan kan man som pårørende tage sit liv tilbage, og bevare det man står for som menneske, partner, ven eller familiemedlem, uden at det er rusmidlet der bestemmer, hvordan man skal handle og prioritere?
Foredraget er opbygget med en formidlingsdel med plads til små cases og dialog

Foredragsholder: Lisbet Kimer
Uddannet sygeplejerske og terapeut. Lisbet har igennem de sidste 25 år arbejdet med mennesker i forandringsprocesser.
Er uddannet i Systemisk familieterapi, Narrativ-, Kognitiv-, Neuroaffektive – og i Kropsorienteret traumeterapi.
Er medlem af psykoterapeutforeningen MPF og underviser på Professionshøjskolen.
Har egen psykoterapeutiskklinik i Korsør, Kimer Terapi.

24. oktober